Kuntokoutsin kirjoituksia – Osa 6: ”Miten saavutat tavoitteesi?”

Miten saavutat tavoitteesi?

Kuntokoutsin kirjoituksia – Osa 6: ”Miten saavutat tavoitteesi?”

Julkaistu: 5.11.2017


Mikä on sinun tavoitteesi? Oli se sitten mikä tahansa treeniin, painonpudotukseen tai vaikka syömiseen liittyvä tavoite niin onko tavoitteesi ”järkevä”?

Tavoitteita tulisi kohdella aina kunnioituksella – niihin pitää suhtautua tietyllä vakavuudella ja ne tulee päättää huolellisesti. Lisäksi tulee muistaa ja ottaa huomioon se, että kunnollisten tavoitteiden saavuttamiseen menee yleensä aikaa ja se vaatii aina jonkin tason kädenvääntöjä tapojen muuttamisen kanssa.

Yleensä aikaa kuluu vähintään joitain kuukausia, mutta usein myös vuosia tai jopa koko elämä. Tavoitteen saavuttamiseen kuluva aika riippuu luonnollisesti siitä, kuinka iso tavoite on ja millä tasolla motivaatiosi sekä päättäväisyytesi pysyy tavoitteen saavuttamisen kanssa.

Joku fiksu onkin sanonut, että ”Motivaatio saa liikkeelle, mutta päättäväisyys vie perille.”

Itse tavoitteen asettaminenkin siis kannattaa tehdä ihan ajatuksen kanssa. Päätä järkevät ja realistiset päätavoitteet sekä pienemmät välitavoitteet. Varmista, että tavoitteet palvelevat OMAA tarkoitusperääsi ja ovat oikeasti SINUN haluja.

Mistä kriteereistä järkevä tavoite rakentuu?

Tavoitetta miettiessä on hyvä käyttää ns. SMART-sääntöä, mikä muodostuu englannin kielen sanoista Spesific, Measurable, Attainable, Relevant ja Time-bound.

Hyvän tavoitteen tulee siis olla:

  • tarkasti määritelty
  • mitattavissa oleva
  • saavutettavissa oleva
  • itselle oleellinen ja tärkeä
  • ja sillä tulee olla aikamääre

Jos tavoitteesi sisältää nämä kaikki kriteerit niin todennäköisyydet tavoitteesi saavuttamiseen kasvaa todella oleellisesti. Kaksi simppeliä esimerkkiä:

Huono tavoite: ”Haluan laihtua ja olla energisempi”

Parempi tavoite: ”Haluan olla puolen vuoden päästä (5.5.2018) 10kg, jotta mahdun kesähäissäni arvokkaaseen lempipukuuni ja vaimoni voi olla ylpeä minusta.”

Tajusit pointin?

Pari tehokeinoa tavoitteesi saavuttamiseksi

On vielä olemassa ainakin pari tehokeinoa tähän lisäksi, mitä SMART-sääntö ei pidä sisällään. Näillä keinolla nostat onnistumisen todennäköisyyttä vielä korkeammalle.

Tehokeino 1: Vastuullisuus

Nimittäin kun olet tavoitteen saavuttamisesta vastuussa myös muille kuin itsellesi, niin se hyödyntää sinua huimasti. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että sanot tavoitteesi julkisesti kavereillesi. Kun teet näin, niin se lisää hyvällä tapaa suorituspaineita ja potkii sinua persuksille heikkoina hetkinä.

Mikäli haluat mennä vielä pidemmälle, niin aseta tähän päälle vielä jokin merkittävä panos (esim. rahallinen), mikä sinun täytyy suorittaa kavereillesi, jos tavoite ei toteudu määräajassa.

Tehokeino 2: Muistuta itseäsi tavoitteista säännöllisesti – kirjaa ne ylös näkyvälle paikalle.

Kirjoita tavoitteesi ylös paikkaan, josta näet ne mahdollisimman usein. Erinomaisia paikkoja ovat esimerkiksi yöpöytä, jääkaapin ovi, kalenterin kansi tai vaikka tietokoneen/puhelimen taustakuva. Pääasia, että paikka on sellainen, mikä sattuu näkökenttääsi säännöllisesti. Näin tavoitteet pysyvät jatkuvasti kirkkaana mielessä.

Askel kerrallaan

Mainitsin aikaisemmin myös välitavoitteista. Eli kun sinulla on se yksi iso päätavoite, niin matkan varrelle on tärkeä asettaa päätavoitteita pienempiä välitavoitteita. Jos pitkän aikavälin tavoite on tuon esimerkin mukainen 10kg laihdutus puolen vuoden päähän, niin ennen sitä sinun tulee laihtua 3kg, 5kg ja 7kg.

Määritä nämä välitavoitteet realistisiin aikablokkeihin. Hyvä keino on lähteä purkamaan suurempaa päätavoitetta takaperin. Tässä esimerkissä olisi siis hyvä, että olisi laihtunut 5kg puoleen väliin eli 5.2.2018 mennessä. Välitavoitteille on myös hyvä määrittää itselleen pienet ja mieleiset palkinnot, mitä saat tehdä, kun ne saavutat. Nämä potkivat kummasti myös eteenpäin, kohti päätavoitetta tuomaa ”palkintoa”.

Nauti matkasta

Lopuksi vielä haluan sanoa, että nauti matkasta kohti tavoitetta – oikeasti!

Älä lannistu todennäköisistä pienistä takapakeista, koska niitä tulee kaikille. Me ei olla koneita. Parempien elämäntapamuutosten ja tavoitteiden tavoittelu tulee ottaa matkana, mihin päästyään myös pysyttäisiin tavoitteessa. Sen jälkeen homman voi kuitenkin ottaa hieman kevyemmin ja vaikka vaan ylläpitää saavutettua hyvää olotilaa. Tai mieluummin, mitä suosittelen niin aseta itsellesi seuraavia tavoitteita.

Esimerkiksi kun olet saanut pudotettua painoa X määrän, niin sen jälkeen tavoitteena voi olla, vaikka se että juokset puolimaratonin puolen vuoden päästä. What ever, kunhan se on sinulle merkittävä tavoite.

Nopeat, hetken mielijohteesta pulpahtavat kuukauden pikapyrähdykset kohti kesäkuntoa voi onnistua, mutta yhtä suurella todennäköisyydellä ne myös epäonnistuvat tai yleensä vähintään saavutetun kesäkunnon jälkeen palataan taas lähtöpisteeseen.

Eli vielä kerran NAUTI MATKASTA, äläkä tee siitä ”pakkopullaa”. Tulokset kyllä seuraavat yleensä mukana lähes itsestään.

Mikäli koet, että tarvitset apua ja tukea tavoitteidesi saavuttamiseksi niin autan sinua mielellään. Voit lukea minusta, tutustua valmennuksiini ja ottaa yhteyttä niin katsotaan, miten lähdetään liikenteeseen. Lukaisehan ihmeessä myös aikaisempien asiakkaideni kokemuksia, mitä mieltä he ovat olleet yhteisestä taipaleestamme.

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Lataa ilmainen treeniohjelma

Lataa nyt ILMAINEN koko vartalon tehotreeniohjelma ja ota ensimmäinen askel kohti parempaa kuntoa.