Kuntokoutsin tietoisku: Keskivartalon tuen merkitys palloilulajeissa

Kuntokoutsin tietoisku: Keskivartalon tuen merkitys palloilulajeissa

Julkaistu: 2.8.2018


KESKIVARTALON TUEN MERKITYS PALLOILULAJEISSA

Eri palloilulajeissa mm. tasapaino, kontakti- ja laukaisuvoima ja kontaktien vastaanottokyky ovat hyvin riippuvaisia keskivartalon lihasten voimasta sekä keskivartalon ja lantion hallinnasta.

Keskivartalon voimasta ja hallinnasta puhuttaessa on erittäin tärkeää ottaa huomioon kehon ydintukilihakset. Näiden tarkoitus on voimantuoton lisäksi kontrolloida kehon asentoa staattisissa ja dynaamisissa liikkeissä sekä stabiloida lannerankaa liikkeen aikana.

Näin ollen pelaajat, joilla on vahva ydintukilihaksisto, pystyvät tuottamaan lajille ominaista voimaa. Heikko keskivartalon tuki ja lihasvoiman puute myös altistavat fyysisessä rasituksessa selkäkivuille ja alaraajojen vammoille.

Eräs tutkimus selvitti, että coren riittävällä aktiviteetilla on selkeä yhteys alaraajojen liikkeisiin, jolloin nämä tukilihakset toimivat tärkeänä tukena ja osatekijänä lonkan liikeradoissa. (Kenney, Sharrock, Peate 2001-2007)

Videon löydät minun somekanavistani.

Facebook

Instagram

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Ilmaiset treeniohjelmat ja oppaat

Lataa ILMAISET treeniohjelmat ja oppaat, niin otat ensimmäinen askel kohti parempaa kuntoa.

Ilmainen treeniohjelma

Treeniohjelma – Koko vartalon tehotreeni

Tee tämä harjoitus kolme kertaa viikossa ja lepää vähintään yksi päivä harjoitusten välissä. Voit siis tehdä harjoituksen esimerkiksi maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Treeni-opas

Kuntoilijan treeni-opas

Näin kehityt kuntosalilla 100% varmuudella! Oppaan luettuasi treenikehittymisesi, suorituskykysi sekä fyysinen kuntosi nousee aivan uudelle tasolle.

Treeniohjelma – Koko vartalon tehotreeni

Tee tämä harjoitus kolme kertaa viikossa ja lepää vähintään yksi päivä harjoitusten välissä. Voit siis tehdä harjoituksen esimerkiksi maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Kuntoilijan treeni-opas

Näin kehityt kuntosalilla 100% varmuudella! Oppaan luettuasi treenikehittymisesi, suorituskykysi sekä fyysinen kuntosi nousee aivan uudelle tasolle.