Kuntokoutsin tietoisku: Muuttavalla vastuksella treenaaminen

Kuntokoutsin tietoisku: Muuttavalla vastuksella treenaaminen

Julkaistu: 8.3.2018


Treenimuotoja ja välineitä voimaharjoittelussa on vaikka mitä, mutta viime vuosina erityisesti muuttuvan vastuksen käyttö on lisääntynyt harrastajien ja urheilijoiden keskuudessa.

Muuttuvalla vastuksella tarkoitetaan esim. penkkipunnerruksessa tankoon kiinnitettäviä elastisia vetokumeja tai ketjuja, joiden avulla tankoon voidaan lisätä painoa nivelkulman suurentuessa tai pienentyessä.

Tätä muuttuvan vastuksen periaatetta voidaan käyttää monessa muussakin liikkeessä kuten esim. kyykyssä ja leuanvedossa.

Hyvin suositeltavaa tämä on nopeusvoimalajeissa, jotta lihasten maksimaalinen aktivaatio saavutettais koko liikkeen ajan. Täl­löin suoritus voi olla maksimaalinen myös lähellä nivelen ääriasentoa toisin kuin perin­teisin keinoin, jolloin selvä kiihdytyksen vähentyminen alkaa jo noin puolivälissä kon­sentrista vaihetta.

Muista kuitenkin, että ennen kuin siirryt näihin lisäkikkailuihin niin ihan ”perusharjoittelulla” pääset jo pitkälle. Tavoitteesta riippuen muuttuvan vastuksen käyttö voi antaa erinomaisen lisä-ärsykkeen ja tappamaan vaikka tasannevaiheen joissain voimaliikkeissä. Suosittelen etenkin kokeneemmille treenaajille!

Videon löydät minun somekanavistani.

Facebook

Instagram

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Ilmaiset treeniohjelmat ja oppaat

Lataa ILMAISET treeniohjelmat ja oppaat, niin otat ensimmäinen askel kohti parempaa kuntoa.

Ilmainen treeniohjelma

Treeniohjelma – Koko vartalon tehotreeni

Tee tämä harjoitus kolme kertaa viikossa ja lepää vähintään yksi päivä harjoitusten välissä. Voit siis tehdä harjoituksen esimerkiksi maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Treeni-opas

Kuntoilijan treeni-opas

Näin kehityt kuntosalilla 100% varmuudella! Oppaan luettuasi treenikehittymisesi, suorituskykysi sekä fyysinen kuntosi nousee aivan uudelle tasolle.

Treeniohjelma – Koko vartalon tehotreeni

Tee tämä harjoitus kolme kertaa viikossa ja lepää vähintään yksi päivä harjoitusten välissä. Voit siis tehdä harjoituksen esimerkiksi maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Kuntoilijan treeni-opas

Näin kehityt kuntosalilla 100% varmuudella! Oppaan luettuasi treenikehittymisesi, suorituskykysi sekä fyysinen kuntosi nousee aivan uudelle tasolle.